Cusco

3 mei 2017 - Cuzco, Peru

Cusco

Voor en na de Salkantay trek & Machu Picchu ben ik in en rondom Cusco geweest. Cusco is zeer toeristisch (het is onmogelijk om 5 minuten in het centrum te lopen zonder minimaal 3 keer te worden aangesproken voor een massage, een toer of om prullaria te kopen), maar het is aangenaam dat alles heel dichtbij elkaar is.

Ik kwam in Cusco met de nachtbus aan om half 5 in de nacht. Gelukkig kon ik in het hostel in een kamer met wat kussens wat extra slapen. Helaas was er iemand die in die kamer een film op een machinaal volume ging kijken om 8 uur 's morgens!

De dag erna ben ik samen met 2 anderen naar de sacred valley geweest. In deze vallei zijn veel Incaruïnes en wij zijn naar de 4 grootste geweest; chinchero, Moray, Ollaytambo en Pisac. Wat vooral opviel was dat al deze ruïnes ontzettend groot zijn. Vooral Moray en Ollaytambo waren mooi, Moray is reusachtig en Ollaytambo heeft een interessante geschiedenis (het is een van de weinige plaatsen waar de Inca's een slag wonnen tegen de Spaanse conquistadores).

Na terugkomst van Machu Picchu (01:00 uur) heb ik een rustdag genomen. Ontbijten om 11 uur en daarna naar het chocolademuseum en het Incamuseum geweest. Later in de middag nog wat mensen van eerder ontmoet in de Irish pub. Heel gezellig en ze nodigden me uit om de dag erna naar de 'Rainbow mountain' te gaan, een hoop mensen hadden me dat al aangeraden dus ja graag!

De dag erna ging de wekker om 03:15 uur want rond half 4 werd ik opgehaald. 5 voor 4 was de goede man er, zich verontschuldigend dat hij te laat was. Typisch Zuid-Amerikaans. Maar heel irritant als je weet dat je zo vroeg mogelijk op de top van de berg moet zijn, omdat je anders geen kleuren ziet vanwege de opkomende bewolking die het licht tegenhoud. De top ligt op 5.100 meter en het lopen ernaartoe duurde ongeveer 2 tot 2,5 uur. Gelukkig was ik al volledig geacclimatiseerd, zodat ik weinig last van de hoogte had. Ik was precies op tijd op de top, zodat ik alle kleuren van de berg kon zien. Door de ijzers en mineralen in de berg die het licht weerkaatsen zie je 7 kleuren, de Peruanen noemen deze berg dan ook 'La montaña de siete colores'. Heel anders, dan de witte of zandkleurige toppen die je gewend bent. Op de top was het weer ontzettend veranderlijk, 30 seconden kunnen letterlijk het verschil maken tussen een goed uitzicht en volledige bewolking. De terugweg was door de modder ook nog pittig, omdat we goed moesten opletten om niet uit te glijden. In het busje was iedereen gesloopt en op de terugweg (3 uur) werd er vooral geslapen.

's Avonds heb ik nog Koningsdag gevierd in Loki hostel (een echt partyhostel, ze vieren alle feestdagen in de wereld). Was erg gezellig, maar ik ben op tijd naar huis gegaan want de dag erna ben ik naar de jungle gevlogen.