Machu Picchu!

2 mei 2017 - Mountain Machu Picchu, Peru

Na de Salkantay trek gingen wij vanaf Aguas Calientes naar Machu Picchu. Om 03:45 ging de wekker, zodat wij om half 4 ernaar toe konden lopen en daarvoor een paar uitstekende broodjes konden kopen bij de Boulangerie de Paris. Na 20 minuten gelopen te hebben en 10 minuten wachten in de rij voordat de brug open werd gedaan, is het een klein uur traplopen (1.7 km, 350 hoogtemeters). Een hele stoet mensen loopt met zaklamp de trappen op, vol adrenaline om Machu Picchu te zien. Samen met mijn Duitse amigo (Miguel) hield ik de vaart erin, zodat we ook bij de toegangspoort even moesten wachten totdat om stipt 6 uur iedereen naar binnen mag. In de rij vond onze gids van de Salkantay trek ons en hij gaf aan dat we uit de rij konden om op de rest van de groep te wachten. Dus niet! Wij waren echt niet van plan om op de anderen te wachten, terwijl we als een van de eersten die dag Machu Picchu konden zien en zonder dat er nog veel mensen rondlopen! Dus wij zijn om 6 uur naar binnen gegaan. Het was een geweldig gevoel om daar rond te lopen en de eerste keer de ruïnes te zien! Dit was één van de redenen om naar Zuid-Amerika te gaan en eindelijk is het dan zover!

We zijn meteen naar de Sungate gelopen om daar een topuitzicht te hebben op Machu Picchu te hebben en foto's te kunnen maken zonder mensen erop. Na de sungate snel teruggelopen naar de groep, omdat we een rondleiding met een gids kregen rond half 7. Eenmaal terug bij de groep, kwamen de laatste mensen van de groep binnen. Prima op tijd terug dus.

De gids vertelde over de historie en de grootte (250 huizen) van Machu Picchu. Zo is Machu Picchu verlaten door de Inca's om te voorkomen dat de conquistadores de stad zouden vinden en vernietigen, een slim plan. Hij liet ons ook het watersysteem zien dat na bijna 600 jaar nog steeds werkt, de tempel van de zon, de Inti Wantana (zonneknevel, een soort astrologisch uurwerk) en de tempel van de condor. In de ideologie van de Inca's waren de condor, poema en de slang belangrijke dieren. De condor representeert het hiernamaals van de geest (condors leven alleen op grote hoogte in de bergen en zij sterke vogels), de poema het aardse leven en de slang het hiernamaals van het lichaam.

Na de rondleiding van ongeveer 1,5-2 uur was de rest van de dag vrij. Samen met Miguel ben ik de Montaña de Machu Picchu opgelopen. De Inca's hebben een trap naar de top gemaakt, omdat door het goede uitzicht dit een ideale wachtpost was. En oh ja, de gemiddelde traptrede is zo'n 20 tot 30 centimeter hoog. Hier staat ongeveer 2 uur voor. Maar omdat we iets na tienen begonnen met lopen en om 12 uur iedereen naar beneden moet vanwege de grotere kans op regen en het dan gevaarlijk glad wordt op de trappen, zijn we wat sneller gegaan. In 55 minuten waren we boven. Na de dagen ervoor zoveel gelopen te hebben was het echt zwaar, maar dan smaakt het broodje op de top extra goed met een fantastisch uitzicht. Over de weg naar beneden hebben we rustig aan gedaan (2 uur), aangezien er op veel plekken op de trap een geweldig uitzicht op Machu Picchu is.

Rond een uur of 2, na 8 uur in Machu Picchu te zijn, zeiden we tegen elkaar dat het nog steeds bijzonder en supergaaf was om daar te zijn!
Na een drankje zijn we naar de Incabrug geweest. Dit is een replica maar desalniettemin de moeite waard, dachten we. Het zijn letterlijk 3 planken, toch wat anders dan verwacht. Op de weg naar de brug kwamen we een paar chagrijnige Argentijnen tegen, nu snapten we waarom. Wel was er rondom de brug een imposant pad te zien dat vlak langs de steile bergen gaat. Ongelooflijk dat daar vroeger mensen hebben gelopen.

Na de brug hebben we nog foto's gemaakt van en met lamas die hier tussen de ruïnes leven. Ze zijn gewend aan de bezoekers en heel tam. Tegen vijven was het mogelijk om in Machu Picchu te lopen en foto's te maken zonder mensen erop. Tot slot hebben Miguel en ik allebei een flesje gevuld met water uit het eeuwenoude watersysteem, wat toch heel speciaal was. Mijn Duitse amigo en ik waren letterlijk de laatsten die de uitgang verlieten! Daarna hebben we nog anderhalf uur teruggelopen naar Aguas Calientes.

De dag heb ik afgesloten met een uitstekend diner met Miguel en Geraldine, een Française van de Salkantay-groep. Zij wist van dit restaurant en het is duidelijk dat de Fransen van lekker eten houden. Rond 10 uur ben ik met de trein en bus weer naar Cusco teruggegaan om rond 1 uur in mijn hostel aan te komen. Al met al een topdag!!

1. Robert-Jan van der Vijver:
    2 mei 2017
    Wat een onvergetelijke reis en belevenis. Top!
  2. Anita:
    2 mei 2017
    Hallo Jasper, op een druilerige ochtend in Nederland deze mooie foto's te zien van een bijzonder stukje 'wereld' en jouw leuke verhaal erbij, maakt de dag weer anders.
  3. Harold Bons:
    2 mei 2017
    Het was jouw hoofddoel van deze reis en je bent niet teleurgesteld daarin. Fantastische ervaring en je hebt veel van de natuur meegekregen. Piekervaring.
  4. Dorien:
    3 mei 2017
    Jasper wat heb jij een super reis gehad.
    Wat heb ik genoten van je verhalen.
    Er zullen er vast nog wel meer volgen.Wat is je vakantie snel gegaan.
    Vanaf het natte en koude Nederland wens ik je een goede reis terug.
    Tot snel