Lima 2

5 mei 2017 - Lima, Peru

Na de jungle ben ik teruggevlogen naar Lima. Daar heb ik de laatste dagen van mijn reis het gas teruggenomen. Niet meer de hele dag volgepropt, maar alleen de paar dingen gezien die ik nog wilde zien. Lima is daar de ideale stad voor. Ook nu weer was vooral het eten het hoogtepunt. Tussendoor ben ik nog naar de Monasterio de San Francisco, het Museo de arte de Lima (MALI) en de ruïnes van Huaca Pucllana.

De Monasterio de San Francisco is een van de vele kerken in Lima. Maar deze heeft een anthieke bibliotheek met 25.000 boeken, de meeste afkomstig uit de 17e en 18e eeuw. Waar de meeste toeristen echter op afkomen zijn de botten van ongeveer 25.000 mensen die in de catacomben liggen. Voordat er begraafplaatsen waren, werden de catacomben hiervoor gebruikt. De gedachte was dat de overledene dan alvast wat dichter bij god was. Zij gebruikten een speciaal middel om te voorkomen dat het ging stinken in de catacomben.

MALI stond al eerder op mijn agenda, maar daar was ik de vorige keer niet aan toegekomen. Het is een enorm museum (34 gallerijen) waarbij ik vooral de vatten en kruiken van de precolumbiaanse tijd (de tijd voor de ontdekking door Columbus, 1492) prachtig vond. Ze waren voor normaal gebruik, maar de kruiken van rond Christus waren echte kunstwerken. Heel knap, zeker als je bedenkt hoe ver wij op dat moment in Nederland waren.

Een dag later ben ik naar de ruïnes in Miraflores geweest, de wijk waarin ik verbleef. Het zijn de overblijfselen van een tempel in piramidevorm van het Limavolk, 1.500 jaar geleden. Een stevig bouwwerk, want het heeft vele aardbevingen doorstaan. Wat mij het meest intrigeerde is dat deze ruïnes niet in het straatbeeld passen. Miraflores is een heel toeristische, moderne wijk en ineens vind je hier cultuur in de vorm van eeuwenoude ruïnes. Van de ruïnes naar de stad, het is als een tijdreis van 1.500 jaar in 15 meter.

Op de laatste dag heb ik een laatste keer langs de oceaan gelopen en ben ik naar een centrale markt geweest om daar wat fruit te kopen en mee te nemen naar huis. Heel rustig aangedaan dus met het oog op de 12 uur durende vlucht die ik voor de boeg heb.

Nu ben ik op het vliegveld van Lima aan het wachten op mijn vlucht na een fantastische reis. Het was echt van hoogtepunt naar hoogtepunt! En ik heb ook geweldige mensen ontmoet, gewoon top!

Iedereen bedankt voor de leuke reacties, zowel onder mijn verhalen als op whatsapp!