Galapagos

17 april 2017

In de vroege ochtend vlogen we via Guayaquil naar de Galapagoseilanden. Ik schrijf 'we', omdat de trip naar de Galapagos weer een groepsreis is. Het is een leuke groep waarbij iedereen uiteraard heel enthousiast is voor de Galapagos. Op de Galapagos worden controles uitgevoerd om de natuur in stand te houden. Zo wordt voor en na de vlucht gecontroleerd of er geen organisch voedsel wordt meegenomen naar de Galapagos. Dit gebeurt ook bij iedere verplaatsing naar een ander eiland.

Op de eerste dag zijn we eerst naar een sinkhole geweest en daarna naar de (land)schildpadden. Een sinkhole lijkt op een krater, het is een diep gat, maar het was een soort kamer waarin de magma was opgeslagen voordat het ergens anders bij een eruptie als lava uit de vulkaan komt.
De schildpadden zijn fascinerende beesten waarbij de mannetjes wel 250 kilo kunnen wegen. De gids weet ogenschijnlijk alles van het eiland (geologie en feiten) en de dieren, hij heeft overal een uitgebreid antwoord op.

Maandagochtend zijn we eerst naar het Charles Darwin broedcentrum geweest. De schildpadden worden bedreigd door geïntroduceerde dieren als ratten, groen, honden en katten. Wanneer de schildpadden jong zijn is hun schild nog niet hard genoeg of de eieren worden opgegeten. Daarom worden jonge (land)schildpadden geholpen door de eieren daar uit te broeden en in de eerste jaren ze te laten groeien. Op de weg terug zijn we naar een strandje geweest waar na het zwemmen ineens leguanen voorbij liepen.

Daarna zijn we in de middag per speedboot van Santa Cruz naar Floreana te gaan. Overal aan het water zie je leguanen, pelikanen en zeeleeuwen. De ochtend erna zijn we gaan snorkelen bij La Loberia (Lobo marina = zeeleeuw). Hier hebben we gesnorkeld met zeeleeuwen, schildpadden, pinguïns en tropische vissen. Vooral het snorkelen met pinguïns was bijzonder, mooie dieren en supersnel. In de middag zijn we naar het hogere middendeel van het eiland geweest om ook daar landschildpadden te zien en wat meer over het eiland te weten te komen. Zo is dit het enige eiland waar zoet water voorkomt (door de rotsformatie in dit deel van het eiland) en was het daarom interessant voor piraten, boekaniers en avonturiers om hier een tussenstop te maken. Ook de schildpadden waren een makkelijke prooi en goed voor vers voedsel aan boord. Dit zorgde voor de uitsterving van de schildpadden op Floreana en dat proberen ze nu te herstellen. Eind van de middag, net als de dag ervoor, gezwommen in de oceaan en genoten van de zonsondergang.

De volgende ochtend zijn we per boot naar Isabela gegaan. Direct na aankomst zijn we naar de flamingolagoon gegaan. Deze zijn uiteraard niet uniek in de Galapagos, maar toch leuk om deze vogels eens te zien.

In de middag zijn we gelopen naar de Tierra Negra vulkaan. Als je boven de caldera (een soort ondiepe, vlakke krater) snap je direct waarom deze vulkaan zo wordt genoemd (tierra negra betekent zwarte aarde). Het is een enorme vlakte met een diameter van 12 meter gevuld met zwarte lava. Een klein deel is begroeid, de oudste lava.

Vrijdagochtend hebben we gesnorkeld in 'Los Tuneles', naar men zegt een van de mooiste plekken van de Galapagos om te snorkelen. Dat geloof ik graag; tijdens het snorkelen hebben we onder andere zeeschildpadden, witpunt haaien (staart heeft een witte punt) en een zeepaard gezien. Op de boot zagen we daarvoor al een manta ray (de grootste soort rog) en later op het land nog een eagle ray. We maakten een wandeling op het land (vulkanisch gesteente) om de bluefooted boobies te zien. Van juni tot oktober is het broedseizoen en de mannetjes gaan alvast vooruit voordat de vrouwtjes komen. Wij hadden dus geluk dat de mannetjes er al waren. Deze vogels zijn totaal niet bang (vandaar dat ze deze vogels vroeger de naam boobies hebben gegeven), dus ze bekijken en foto's maken was makkelijk. Deze vogels zijn natuurlijk een van de bekendste, typische soorten vogels die bij de Galapagos horen, supergaaf om ze dan ook te zien!

Zaterdag zijn we teruggegaan naar Santa Cruz, op de boot zagen we dolfijnen zwemmen. Daarna zijn we naar Tortuga Bay gegaan, een parelwit strand en daar hebben we zwartpunt haaien (staart heeft een zwarte punt) gezien en gekajakt.

Op zondag zijn we weer teruggevlogen naar Quito. Vanwege de overstromingen in het noorden van Peru ben ik vanaf Quito direct naar Lima gevlogen.

1. Wilma van der Vijver:
    17 april 2017
    Zat al te wachten op je volgende verhaal wat ik met veel belangstelling heb gelezen. Wellicht een "duiker in spe", maar met snorkelen zie je ook veel van het onderwaterleven.
    Veel plezier in Peru!