Quito-Baños-Quito

3 april 2017 - Quito, Ecuador

Mijn laatste verslag eindigde in Quito. Hier ben ik nog anderhalve dag gebleven, voordat ik naar Baños ben gegaan.

In Quito heb ik samen opgetrokken met Romina en Kathy van de groepsreis. Eerst hebben we de Teleferíco (kabelbaan naar 4090 meter) gebruikt voor een prachtig uitzicht over de stad. Daarna hebben we La Compañia bezocht. Deze kerk is helemaal van goud en het heeft meer dan 150 jaar geduurd om de bouw te voltooien.

Aan het eind van de middag hebben we het laatste uur van Ecuador - Colombia (0-2) gekeken in een café. De sfeer was voor Zuid-Amerikaanse begrippen een beetje mat, alhoewel in Nederland er nooit zoveel mensen op dinsdag om 4 uur 's middags met een oranjeshirt voor de tv of op een plein zouden staan voor een kwalificatiewedstrijd. En de fanatiekste supporters zitten uiteraard in het stadion.

De dag erna ben ik in de ochtend met Kathy naar het museum en het huis van Guayasamin gegaan. Guayasamin is de bekendste kunstenaar van Ecuador. Hij maakte obscure schilderijen, maar met de rondleiding werd alles duidelijk over zijn bedoeling en groeit de waardering voor zijn werk. Wel word je licht depressief tijdens de rondleiding aangezien hij tot zijn 65e schilderde over doden en emoties in oorlogen (zoals de tweede wereldoorlog en de misstanden bij inheemse volkeren). Het was indrukwekkend.

Daarna de bus naar Baños gepakt, een dorpje omringd door bergen en vulkanen waar veel outdooractiviteiten kunnen worden gedaan - een speeltuin voor volwassenen! Bij aankomst meteen maar met een paar lui van het hostel naar de warmwaterbronnen gegaan.

Een dag later ben ik gaan raften. Heel erg leuk, ik had het wat ruiger verwacht maar nu kon ik wat van de omgeving zien. Het deed me een beetje aan Colombia denken, bergen en groen. Het is een heel mooie omgeving en ik had geluk met het weer, 25 graden en helder.

De volgende dag werd duidelijk waarom het hier zo groen is; bijna de hele dag regen. Toch weerhield dat Annie (een meisje dat ik ken van de groepsreis) en mij niet om naar de beroemde schommel bij de casa del arbol te gaan en daar 'naar het einde van de wereld ' te schommelen.

's Avonds voor het eerst in ruim 3 weken gekookt wat heel fijn was. En eindelijk ook weer veel groente en fruit gegeten zoals ik gewend ben. Het was ook goed voor mijn spaans, aangezien de Ecuadoriaanse kok in was voor een praatje tijdens het koken. Daarna zijn we naar de warmwaterbronnen geweest. Een relaxed dagje!

Zaterdag ben ik met de bus teruggegaan naar Quito. Op zondag naar de evenaar (Mitad del mundo) geweest. Bijzonder om eens op het midden van de wereld te staan.

Nu is het alweer maandag en vlieg ik dadelijk naar de Galapagoseilanden!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marije:
    3 april 2017
    Wauw Jasper, je reis is volgens mij echt super en indrukwekkend!
    Veel plezier op de Galapagos eilanden!
  2. Wilma van der Vijver:
    4 april 2017
    Hoop dat je een goede vlucht hebt gehad. Ben benieuwd naar je verhaal van de Galapogos eil. We blijven je "volgen".
  3. Lianne:
    7 april 2017
    Hej Jasper, het kon niet anders dan dat je het supertof zou hebben daar in het Zuid-Amerikaanse. Al veel gezien en gedaan en waarschijnlijk al aardig wat meer te verhalen nu je de Galapagos hebt aangedaan. Geniet ze! Groetjes vanaf de werkplek hier in Hollanda.