La ciudad perdida (Teyuna)

17 maart 2017 - Sierra Nevada De Santa Marta, Colombia

Ik ben vandaag (vrijdag) teruggekomen uit de jungle, de Sierra Nevada van Colombia. Ik heb een 5-daagse trek naar La Ciudad Perdida, of Teyuna zoals de inheemse bevolking het noemt, gemaakt. Was geweldig! Het is 3,5 dag heen en 1,5 dag terug. Een best pittige tocht, omdat het 30-35 graden is en het zeer luchtvochtig is (het wordt niet voor niets regenwoud genoemd). Om de hitte voor te zijn vertrokken we vrijwel iedere ochtend rond 6 uur, net nadat het licht was. De tocht vandaag was bijzonder heet, om 9 uur 's ochtends is de zon al scherp en met weinig schaduw word je dan gebakken.

De Sierra Nevada is op zichzelf al schitterend. Een heel divers ecosysteem met honderden vogels, zoals bijvoorbeeld gieren en toekans, maar we hebben ook eekhoorns, (kleine) slangen en wilde varkens gezien. Best bijzonder om een eekhoorn over een palmboom te zien lopen.

Op de vierde dag gingen we naar La Ciudad Perdida/Teyuna. Het is onbekender dan Machu Picchu, maar zeker zo mooi naar men zegt. Het heeft veel verschillende plateaus en door de hoogte geweldige uitzichten. De gids (José) hoorde bij de Wiwa's, één van de vier stammen in de Sierra Nevada. Hun voorvaderen waren bewoners van Teyuna, net als de drie andere stammen. Hij legde uit wat er vroeger op een plateau werd gedaan en wat bepaalde stenen betekenden. Van één steen kon bijvoorbeeld de kaart van de Sierra Nevada worden afgelezen.

De trek was een hele mooie ervaring, zeker omdat de gids vertelde over de gebruiken van het Wiwa-volk en hun spiritualiteit (ook zij geloven in een god; Can). Uiteindelijk zijn we allemaal hetzelfde; een goed mens zijn, positieve gedachten hebben en gelukkig zijn.

Ook heerlijk was het dat bij ieder kamp een natuurlijk zwembad in de vorm van de rivier was met rotsen waar je vanaf kon springen. Zeer verfrissend!

Ik ben nu in Taganga en ga morgen (zaterdag) naar Tayrona, een nationaal park met strand en tropisch en regenwoud. We overnachten daar en slapen in hangmatten, ik ben benieuwd!

1. Harold Bons:
    18 maart 2017
    Een fantastische ervaring. Vroeg op, maar de dag wordt ook goed besteed.Je ervaart nu, hoe machtig de natuur is. Veel plezier nog.
  2. Elles:
    18 maart 2017
    Wauw! Klinkt bijzonder. Leuk om zo mee te lezen. Veel plezier nog.
  3. Dorien:
    19 maart 2017
    Jasper leuk om je reis zo te volgen'
    Geniet er nog van