Medellín & Bogotá

26 maart 2017

Na een uurtje vliegen kwamen we in Medellín aan voor een bliksembezoek, de avond erna pakten we alweer de nachtbus naar Bogotá.

In de late middag ben ik daarom meteen maar met een aantal mensen van de groep naar het oude centrum (Parque Berrio) geweest. De sfeer hier is gemoedelijk, maar levendig. Door de vele straatverkopers en omdat het een nationale feestdag was; St. Joseph.

De dag erna ben ik aan het eind van de ochtend gaan paragliden. Supergaaf om te vliegen en met een mooi uitzicht op deze grote stad!

In de middag ben ik naar het Museo d'Antioquia geweest. Een kunstmuseum met veel kunstwerken (schilderijen en sculpturen) van Fernando Botero, de beroemdste kunstenaar van Colombia en geboren in Medellín. Maar ook kunstwerken van andere meesters. Ik had het geluk dat op het moment dat ik het museum inliep, de Colombiaanse gids die een kleine week met mijn groep meeloopt om ervaring bij de reisorganisatie op te doen, net wilde beginnen aan een toer. Samen met hem en de gids van het museum ben ik door het museum gegaan. De belangrijkste punten van de Colombiaanse kunst en geschiedenis kreeg ik mee, maar zeker de passie waarmee hier over de kunst en het land wordt gesproken blijft bij.

Met het avondeten heb ik het streekgerecht van Medellín gegeten; Mondongo. Het is een soep met varkensdarm als belangrijkste ingrediënt. Het wordt geserveerd met rijst, arepas, avocado en banaan. Heerlijk!

Na de drukke dag in Medellín viel de nachtbus naar Bogotá heel erg mee. Tijdens de 10 uur durende reis heb ik grotendeels geslapen. Wel voel je in Bogotá direct de hoogte, 2500 meter.

In Bogotá zijn we, na een ronde door de wijk met wat achtergrondinformatie, naar het goudmuseum geweest. Een bijzonder museum met ontzettend veel goud en andere metalen, waarbij ook wat goud van de Ciudad Perdida te zien is (het meeste goud is helaas door de Spaanse conquistadores meegenomen).

De laatste dag in Bogotá (en Colombia) ben ik begonnen met de graffititoer door de wijk waar we verbleven, La Candelaria. Net als in Medellín is er in Bogotá veel graffiti, of beter gezegd straatkunst, aangezien graffiti kritischer op het systeem is.

Na een kleine lunch ben ik naar het Boteromuseum geweest met wederom kunst van Botero en anderen, zoals Picasso, Dalí, Max Ernst en Francis Bacon.
Het was rustig omdat Colombia tegen Bolivia speelde voor de WK-kwalificaties. De 1-0 was letterlijk in de bergen rondom Bogotá te horen!

Met een typische Colombiaanse maaltijd, Bandeja Paisa, heb ik de tijd in Colombia afgesloten. Een geweldig land!

Op het moment van schrijven ben ik in Ecuador en zit ik qua landen op 1/3 van de reis. Het gaat snel, de reis gaat verder!

1. Harold Bons:
    26 maart 2017
    Gaaf verslag. Je ziet ontzettend veel in een paar dagen. Veel plezier nog.
  2. Dorien:
    27 maart 2017
    Jasper wat ben je toch een super reis aan het maken.
    Geniet er nog van.
    Leuk om je reis zo te volgen
    veel groetjes
  3. Arno:
    29 maart 2017
    Ik hoop dat ik niet te laat ben. Pas op voor die komodo varanen! Eerst geven ze je een beet of een kras, en dan wachten ze af. Totdat je doodziek het loodje legt.

Ben je ook nog op die drijvende eilanden in Peru geweest??

Geniet er van.
  4. Wilma van der Vijver:
    30 maart 2017
    Leuk verslag Jasper. Geniet er verder van. Dit staat toch maar weer mooi op je netvliezen haha. Goed vervolg van je reis!
  5. Anita:
    31 maart 2017
    Hallo Jasper,
    Het blijft bijzonder leuk om je reis-en verhaal te volgen. Wat een indrukken allemaal en slapen in een hangmat, wie wil dat nou niet :-)) goede reis verder
  6. Stan Bons:
    31 maart 2017
    Weer een superleuk verslag, echt geweldig om te lezen! Veel plezier nog en een knuffel van Luna!