Otavalo & Cotopaxi

31 maart 2017 - Quito, Ecuador

Het landschap van Ecuador is heel erg verschillend tegenover Colombia. Rondom Quito zijn 20 vulkanen, dus in de bus zien we continu hoogteverschillen; omhoog en omlaag.

Vanaf het vliegveld zijn we naar een bergdorpje gegaan in de buurt van Quito, waar de Quichua wonen. Na een lunch met gerechten als maïssoep lieten zij in de middag wat van hun gebruiken zien en daarnaast iets van de omgeving. Het is duidelijk dat de oude (voor Nederlandse begrippen) en de nieuwe wereld hier bij elkaar komen. Zij hebben zo hun traditionele kleding en gebruiken, maar ook TV, mobieltjes en andere gemakken.

Na de Quichua zijn we naar de markt van Otavalo geweest. Een enorme markt waar traditionele dingen worden verkocht. Zoals kleding, eten, houtwerk en andere tierelantijntjes. Alles is muy barrato (heel goedkoop) en alle kleding is van Alpacawol (het is bijna altijd lamawol). Het was leuk om over de markt te lopen en te onderhandelen over de prijs (30% eraf is een goede deal).

Het dorp van de Quichua bevond zich op 2900 meter. Dat merk je wel als je snel omhoog loopt. Toch zijn we na Otavalo nog een stuk verder omhoog gegaan, naar de Cotopaxi. Een vulkaan die vertaalt uit het Quichua 'nek van de maan' wordt genoemd en een hoogte heeft van 5897 meter. Wij sliepen in een hacienda op 3500 meter hoogte. Een dag later zijn we naar het basiskamp op 4864 meter hoogte gegaan. Hoger (de gletsjer beklimmen) mag helaas niet door de vulkanische activiteit die er sinds 2015 is. We hadden een redelijk zicht vanaf deze hoogte, in ieder geval beter dan in Japan 2015. Mooie ervaring om een vulkaan te beklimmen en op die hoogte te komen.

In de middag zijn we naar het Limpiopungomeer gegaan. Een schitterende omgeving met uitzicht op de Cotopaxi.

Na een rondje te hebben gemountainbiked, zijn we de dag erna naar Quito afgereisd. Hier hebben wij een rondleiding gehad door de stad. 's Avonds voor het laatst met de groep gegeten en afscheid genomen van de meeste mensen, want dit was de laatste dag van de groepsreis.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Harold Bons:
    1 april 2017
    Prachtige belevenissen weer Succes met je reisprogramma. Hopelijk knapt het weer op in Peru.
  2. Wilma van der Vijver:
    1 april 2017
    Ok en ga je nu in je eentje verder?
    Hopelijk eerst genieten van de Galapogos eil.